Nola pender modelo de promocion de la salud
Nola Pender metaparadigm
ABSTRACT Objectives: to model the process of promoting healthy aging from the conceptual analysis proposed by Walker and Avant and Nola Pender's Health Promotion Model. Methods: this is a descriptive and theoretical study, with a qualitative approach. Elements resulting from conceptual analysis were used to model a healthy aging promotion process based on Nola Pender's Health Promotion Model. Results: in conceptual analysis, seven antecedents, seven attributes and three consequences of the concept of healthy aging were identified. Final Considerations the proposed Health Promotion Model represents a structure that in an instrumental way can guide the nursing process application in gerontological clinical practice. This can guide nurses in identifying diagnoses, establishing outcomes and implementing interventions aimed at promoting the elderly's health.
ABSTRACT Objectives: to model the process of promoting healthy aging based on the conceptual analysis proposed by Walker and Avant and the referencing of the Health Promotion Model by Nola Pender. Methods: descriptive and theoretical study, with qualitative approach. The elements resulting from the conceptual analysis were used to model a healthy aging promotion process based on Nola Pender's Health Promotion Model. Results: The conceptual analysis identified seven antecedents, seven attributes and three consequences of the concept of healthy aging. Final Considerations the proposed Health Promotion Model represents a structure that, in an instrumental way, can guide the application of the nursing process in gerontological clinical practice. This can guide the nurse in the identification of diagnoses, the establishment of outcomes and the implementation of interventions aimed at promoting the health of the elderly.
La teoría de Nola Pender
La búsqueda electrónica reveló 40 artículos; se excluyeron 23 artículos porque no estaban basados en la investigación o no estaban publicados en una revista de enfermería revisada por pares. Se recuperaron y revisaron los 17 estudios de investigación que cumplían los criterios de inclusión, de los cuales 16 utilizaban metodologías de investigación cuantitativas [6] - [21], y uno utilizaba una metodología cualitativa [22]. El diseño de investigación transversal fue el más utilizado en los estudios cuantitativos, y dos estudios utilizaron un diseño cuasi experimental [18] [20], y un estudio utilizó un ensayo clínico aleatorio [10] (véase la figura 1).
Los objetivos de los estudios revisados varían mucho. En general, los objetivos de estos estudios pueden clasificarse en dos categorías principales. La primera categoría son los estudios que describieron aspectos del HPM en diferentes poblaciones, mientras que la segunda categoría son los estudios que probaron las relaciones entre diferentes variables del HPM, o entre variables seleccionadas del HPM y otras variables.
Nola j pender theory
this is a descriptive and theoretical study, with a qualitative approach. Elements resulting from conceptual analysis were used to model a healthy aging promotion process based on Nola Pender's Health Promotion Model.
The proposed Health Promotion Model represents a structure that in an instrumental way can guide the nursing process application in gerontological clinical practice. This can guide nurses in identifying diagnoses, establishing outcomes and implementing interventions aimed at promoting the elderly's health.
descriptive and theoretical study, with a qualitative approach. The elements resulting from the conceptual analysis were used to model a process of promoting healthy aging based on Nola Pender's Health Promotion Model.
The proposed Health Promotion Model represents a structure that, in an instrumental way, can guide the application of the nursing process in gerontological clinical practice. This can guide the nurse in the identification of diagnoses, the establishment of outcomes and the implementation of interventions aimed at promoting the health of the elderly.
Nola Pender sigue viva
El protocolo del estudio fue aprobado por el Comité de Ética de la Investigación de la Universidad de Ciencias Médicas de Urmia (número de ética IR.UMSU.REC.1399.347). El investigador también dio las explicaciones necesarias sobre los objetivos y la metodología del estudio. Además, se obtuvo el consentimiento informado por escrito de todos los participantes antes de comenzar el estudio y se les aseguró la confidencialidad de los datos personales. Los resultados del estudio también se concedieron a aquellos pacientes o familiares que quisieron ser informados sobre estos resultados. El estudio se llevó a cabo de acuerdo con la Declaración de Helsinki.
Reimpresiones y permisosAcerca de este artículoCite este artículoHabibzadeh, H., Shariati, A., Mohammadi, F. et al. El efecto de la intervención educativa basada en el modelo de promoción de la salud de Pender sobre la calidad de vida y la promoción de la salud en pacientes con insuficiencia cardíaca: un estudio experimental.
BMC Cardiovasc Disord 21, 478 (2021). https://doi.org/10.1186/s12872-021-02294-xDownload citationShare this articleAnyone you share the following link with will be able to read this content:Get shareable linkSorry, a shareable link is not currently available for this article.Copy to clipboard